Di 28/11: aankomst in Córdoba - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Kevin&Xena - WaarBenJij.nu Di 28/11: aankomst in Córdoba - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Kevin&Xena - WaarBenJij.nu

Di 28/11: aankomst in Córdoba

Blijf op de hoogte en volg Kevin&Xena

30 November 2016 | Argentinië, Córdoba

We kwamen vanochtend toe met de nachtbus en werden keurig met de auto opgepikt door Julia en Adrian, onze Workaway gastheren. Adrian (Adri) heeft net de zaak overgenomen van z'n vader en kweekt niet alleen bijen maar verkoopt ook alle materiaal/benodigdheden voor imkers.
We startten onze werkdag in het magazijn (opruimen, stapelen) en aten 's middags gezellig met iedereen samen: Adri en zijn kersverse bruid Julia, Lucas (Franse workawayer) en wij. In de namiddag mochten Kevin en ik ineens al mee naar een bijenpopulatie buiten de stad. Daar gingen Adri en z'n papa nieuwe families maken voor een bestelling van een landbouwschool; 12 bijenkasten waren er gevraagd. Om een volle bijenkast te kunnen bezorgen, zoeken ze een sterke koningin en plaatsen het rooster waarop zij zich (samen met honderden anderen bijen) op dat moment bevindt in een nieuwe kast. Die kast vullen ze dan nog aan met 3 roosters/kaders met bijen uit verschillende andere kasten, er op lettend dat ze niet te veel bijen wegnemen zodat de kast/bijenfamilie waaruit ze stelen nog genoeg leden telt om voor zichzelf te kunnen zorgen. De kasten waaruit een koningin werd weggenomen, worden gemarkeerd zodat daar achteraf een nieuwe koningin kan in geplaatst worden. Koninginnen, zorgvuldig gekweekt om hun hoge productieve eigenschappen maar zachtaardige aard (niet te agressief want die maken dan ook agressieve bijen), koopt Adri bij collega's die hierin gespecialiseerd zijn.
Wij, in ons beschermend pak, sloegen het allemaal vanop de voorste rij gade en genoten van elke seconde! Ik denk...dat we morgen bij het ontbijt een boterhammetje met honing eten ;-)

• 04 December 2016 - 16:42

Mémé: